Ana içeriğe atla

Vet. Teknikere Jale Üntürk'ten 'Sokak Köpeklerinin Becerileri' adlı makalesi




Dün sabah Afyon Bolvadin’de kaldığım otelde kahvaltımın yarısını ayırıp, masadaki tüm ekmek dilimlerini yüzsüzlük yapıp poşete doldurdum. Dün tanıştığım Bir anne ve dört yavrusuna götürmek için dışarı çıktım etrafımda toplanan kedi köpeklere yetmedi tabiki, marketten ekmek ve süt satınalıp, takviye yaptım. Bunu övünmek için değil, sonrasında neler yaşadığımı anlamanız için yazıyorum. Akşam eşim de getirdiği tavuk parçaları ile burada yaşayan tüm sokak hayvanlarının gözdesi oldu. Otele dönerken eşim ve benim arkamızda kedi köpek sürüsü vardı. Bizi gören personel ve konuklar şaşkın şekilde bize bakıyor ve sanırım sürü şeklinde yürümemize anlam veremiyorlardı. Bizi içeri girene kadar beklediler ve bir süre sonra dağıldılar. Bu sabah yine kahvaltımızın yarısını onlarla buluşma noktamıza götürdük. Tek kelime ve biraz yüksek ses ile ‘Çocuklarrr’ deyince bir anda her yönden kedi, köpek toplandı. Onlar yemek yerken dün de konuştuğum bir otel çalışanını yanında iki kişi ile gördüm, yanımıza geldiler, bir tanesi yavruların birinin üzerine yürüdü. Tutacakmış göya… Yavru ile kıt beyinli adamın arasına girdim, adamı uyardım gittiler. Yemekten sonra eşimi sürü halinde işe gönderdik  biz de oynamak için parka gittik. A Aaaa köpeklerin en iri cüsseli olanı önüme geçip karşıya doğru havlamaya başladı. Herhangi bir problem görünmüyordu. Birkaç adım daha attım yavrular dahil, tüm çocuklar havlıyordu. Biraz önce gördüğümüz üç kişi karşı taraftaki boş binalara doğru yürüyorlardı. İşte o an ‘aferin çocuklar’ dedim ve geri döndük. Beni korumaya çalışıyorlar, önüme geçip ‘ilerleme, yürüme’ diyorlardı. Çünkü o kişiler yavruları provake etmiş, kötü insanlardı…
İşte daha bugün yaşadığım bir olay… Sizce sokak hayvanları zeki değil mi?
SOKAK/BARINAK KÖPEKLERİ ZEKİDİR
Sokakta bir süre bile yaşamış olan tüm hayvanlar zekidir.Eğitimleri kolaydır. Sahiplenen aile yanında mutludur.
Neden?
1-Sokakta temel ihtiyaçları olan barınmak, yemek bulmak , kendini ve yavrularını korumak zorundadırlar. Bu nedenle zekalarını kullanırlar, kendilerine göre doğru olan yolu bulana kadar denerler, oysa sürekli bağlı yada kafes arkasında olan yanında ona model teşkil edecek başka bir köpek bulunmayanlar bu temel ihtiyaçlarını tek başlarına karşılayamazlar.
2-Barınmak için hava koşullarına göre hareket edip, zarar görmeyecekleri bir alan bulma yeteneğine sahiplerdir,
3-Yemek yiyebilmek için çöpün yanında asılı olan poşeti açıp beslenebilme yeteneğine sahiptirler,
4-Diğer hayvanlardan ve insanlardan korunabilmek için bazı yollar ve yöntemler bulurlar, rahatsız edilmeyeceklerine emin oldukları yerde doğum yapar, orada uyurlar. Korunmak için kaçabilir yada provake edildiklerinde kendilerini, sürülerini koruma yeteneklerini kullanırlar,
5-Onlara sevgi yada temel ihtiyaçlarını karşılamak için yardım ettiyseniz, bulunduğunuz yerde sizi koruyabilecek, sezgileri kuvvetli bir dostunuz var demektir. (Bu sabah beni korudukları gibi)
6-Küpeli bir sokak köpeği ise bilin ki muayenesi yapılmış, aşıları tamamlanmış, kısırlaştırılmış bir köpektir. Bu çok çok iyidir. Çünkü aşı, bakım masrafınız olmayacak,kısırlaştırıldığı için agresyon ve buna bağlı problemler yaşamayacağınız bir köpekle yaşamaya başlayacaksınız.
7-Barınağa gittiğinizde oradan sahiplenmek de uygundur, çünkü o köpeklerin çoğu sokakta yaşamış ve zeka seviyesi yüksek köpeklerdir. Ayrıca Barınak personeli ile veteriner hekiminden köpeğin geçmişte yaşadıkları, sağlık durumu, oraya nasıl getirildiği hakkında bilgi alabilir, karakter özelliklerini yetkili ağızlardan öğrenebilirsiniz. Çok büyük bir avantajdır.
Zeka seviyeleri konusunda bir örnek;
Sürekli kapalı tutulan, önlerine artık, kokmuş yemek koyulan bir köpek, yemeğe ulaşmak için sadece havlar çünkü yapabileceği başka bir şey yoktur, ya kafes içinde yada zincirde bağlı tutulan bu zavallı köpek avlanma, dolayısı ile besin bulma içgüdüsünü kaybetmiştir. Doğan yavrularda maaleshef bu içgüdünün yüksek düzeylerde olması beklenemez. Oysa sokak köpekleri, kısa bir süre bile olsa sokakta yaşamış olan köpekler, kolaylıkla beslenebilir, avlanma içgüdüleri en yüksek düzeydedir. Bu köpekler insanların çöp atma zamanlarını, hangi bölgede ne tür yiyecekler olduğunu bilir ve ona göre hareket edip, bulundukları sürüyü yönlendirebilirler. Çöp dökme saatlerinin bilinmesi ise tamamen zekalarını kullanarak sonunda ödül alıp, almamalarına bağlıdır. (yani beslenip, beslenemediklerine), birbirlerinin ağzını koklar ve değerli olan yemeği hangisi yedi ise onu takip ederler…
Tavsiyem eğer bir köpekle beraber yaşamaya karar verdiyseniz, hemen bulunduğunuz yada yakın illerdeki Barınma merkezlerini, Hayvan hakları için çalışan Sivil Toplum Kuruluşlarını araştırın ve ÖNYARGISIZ, mutlaka bir ırk olsun diye düşünmeden, barınma merkezlerini düzenli ziyaret edin. Oradaki köpekler çok sosyal, kendini ve sizi koruma görevini, karşılıksız sevgi göstermeyi çok iyi bilen köpeklerdir.
Anlaşılacağı üzere Sokak köpekleri ve yasadışı üreticiden alacağınız yavruların özellikleri arasında uçurum var. Umarım ırk konusuna takılmadan özellikle sokakta yaşamış yada barınakta karşılaştığınız köpeklerin birini ailenize bir fert olarak kabul edip, zekalarının üstünlüğünü, onunla yaşamanın zevkini daha yakından anlayabilirsiniz.
...devamı gelecek...
Jale ÜNTÜRK
Pozitif Köpek Eğitmeni
Veteriner Sağlık Teknikeri
www.citirkopek.com

Bu blogdaki popüler yayınlar

Siyah Alman Kurdu Hakkında Herşey

 Alman Kurt Özellikleri Siyah Alman Kurdu ve Sahibi Siyah Alman Kurdu Alfa ve Sahibi TANIMI Alman Kurtları Alsasian olarakta bilinirler. Alman Kurtları dengeli ve çok güçlü köpeklerdir. Alman Kurtlarının kürkü genellikle siyah sarı, gri(Sable) veya tamamen siyahdır,bazen mavi,ciğer,beyaz renkleride görülsede tüm standardlar için bu renklerhata sayılır. Beyaz Alman Çoban Köpeği için kabul edilebilir bir renk değildir, ama bu aralar ayrı bir ırk gibi kabul edilmektedirler(Amerikan Beyaz Çoban Köpeği).Alman Kurtlarında burun tamamen siyah olmalıdır fakat mavi veya kahverengide bazen olsada standard dışı kabul edilirler ve yarışmalara katılamazlar. Alman Kurtları sıkı,kaslı,hafifçe uzun bir beden ve ince fakat güçlü kemiklere sahiptir. Kafası bedene orantılı ve alnı biraz konveks olmalıdır. Alman Kurtlarının geniş kulakları, ucu sivri, dik ve öne dönük (6 aylıktan küçük köpeklerin kulakları biraz düşük olabilir.)olmalıdır. Gözler badem şeklinde, koyu, zeki,canlı bir

LADY GAGA'yı TANIYALIM...

Kaynak:hollywood.blogspot  Lady Gaga Lady Gaga'yı bu dünyanın dışından biri olarak görmek çok da zor  değil.abartılı giyim tarzı ve cesur tavırlarıyla tanıdığımız Lady Gaga ile gelin yakından tanışalım. DÜNYANIN EN ÇEKICI VE EN ÖZGÜVEN SAHIBI KADINI Çok farklı gizli bir güzellik ve çekicilik var bu kadında çoğu kişi gibi artık bende görebiliyorum bunu. DÜNYANIN EN ZENGINLERI ARASINDA Günlük kazancı 416.000 tl değerinde ve yıllık konser kazancı 50.000.000 $ civarında bir para. ''Tüm bu yanıp sönen ışıklar ortasında yemin ediyorum ki şöhret hayatımı alamayacak.''   ''Resmimi çek Hollywood, büyük bir yıldız olmak istiyorum''      DÜNYANIN EN KORKUNÇ 3 INSANI ARASINDA Marilyn Manson Lady Gaga Slipknot ET'TEN KIYAFETINI SIZ NE ZANNETMIŞTINIZ? Mtv ödül törenine katıldığı sırada giydiği çiğ etten olan kıyafeti dünya basınını sıkça meşgul etmişti. Kimileri manyak bu kadın dedi. Kimileri ''dünya star

TİYATRO ANALİZ: Bana Mastika'yı Çalsana

Bana Mastika'yı Çalsana oyun afişi Bu yazıyı yazmayı uzun süredir planlıyordum fakat bir türlü başlayamıyordum. Bundan yedi-sekiz yıl önce ortaokuldayken Türkçe öğretmenimiz tiyatroya olan merakımdan dolayı kendi tiyatro öğrencilerine ek olarak beni de götürmüştü. Bursa Ahmet Vefik Paşa Devlet Tiyatrosu'nda izlediğimiz oyunun ismi ise "Çok Orijinal Bir Oyun"du. Benim için her zaman özel yeri olan "Çok Orijinal Bir Oyun"dan sonra bir daha tiyatroya gidememiştim. Ta ki bugüne kadar. Ardan sekiz yıl geçtikten sonra tiyatro izlemeye yeniden başlamam çok ani bir kararla olmuştu. Eylül 2015'ten beri Ahmet Vefik Paşa Tiyatrosu'nun önünden geçerken sürekli "Bana Mastika'yı Çalsana" isimli tiyatro oyununun afişini görüyordum. Sürekli yanımdakilerle "Bana Mastika'yıı çalsana" diyerek gülüşüyorduk. Gel zaman git zaman afişleri alışveriş merkezlerinde de görmeye başlamıştım. 2016 yılına gidiğimizde ise çok yakınlarımı k